Kancelaria Radcy Prawnego Maciej Sołtysiak - Aktuaalności - REKLAMACJA DO ORGANIZATORA TURYSTYKI
Strona główna > Aktualności > REKLAMACJA DO ORGANIZATORA TURYSTYKI

12.07.2018 12:08

REKLAMACJA DO ORGANIZATORA TURYSTYKI

Przede wszystkim zacznijmy od kwestii najważniejszej, a więc terminu. Pamiętajmy, że zgodnie z art. 16b ust. 3 ustawy o świadczeniu usług turystycznych, mamy 30 dni na złożenie reklamacji u naszego organizatora turystyki, licząc od dnia zakończenia imprezy turystycznej.

Przede wszystkim zacznijmy od kwestii najważniejszej, a więc terminu.

Pamiętajmy, że zgodnie z art. 16b ust. 3 ustawy o świadczeniu usług turystycznych, mamy 30 dni na złożenie reklamacji u naszego organizatora turystyki, licząc od dnia zakończenia imprezy turystycznej.

Co powinna przede wszystkim zawierać taka reklamacja?
Opis stanu faktycznego oraz wartość naszego roszczenia. Musimy wyszczególnić wszelkie niedogodności, które wynikały z nienależycie wykonanej umowy przez organizatora i określić naszą szkodę.

Jak oszacować wartość takich niedogodności?
Najlepiej na podstawie tabeli frankfurckiej, której poświęciliśmy wcześniejszy artykuł.
Możemy również subiektywnie określić wartość odczuwanej szkody, jednak tabela frankfurcka jest na tyle znana w Europie, że powołując się na nią w reklamacji, nasza szkoda zostaje w najwyższym stopniu skonkretyzowana i dookreślona.

Jak najlepiej udowodnić w reklamacji zaistniałe niedogodności?
Powinniśmy dołączyć uprzednio zrobione zdjęcia/wykonane nagrania z miejsca wypoczynku, które wyraźnie ukazują dyskomfort jaki zaznaliśmy podczas wycieczki poprzez nienależycie wykonaną umowę z winy organizatora (np. zepsute jedzenie, wady wyposażenia pokoju ).
Aby reklamacja była bardziej wiarygodna, warto porozumieć się również z innymi uczestnikami wyjazdu mającymi te same negatywne doświadczenia z wyjazdu i wspólnie napisać takie pismo.
Trudniej jest poddać w wątpliwość niedogodności, które odczuła cała grupa wczasowiczów.
Większa jest wówczas szansa, że biuro podróży da wiarę w to, że rzeczywiście one wystąpiły a nie były tylko przesadzonym subiektywnym odczuciem czy jednostkowym przypadkiem.

Termin 30 dni jest ważny nie tylko dla niezadowolonych wczasowiczów.
Zgodnie bowiem z art 16b. ust. 5 jeżeli organizator turystyki nie ustosunkuje się na piśmie do reklamacji, złożonej zgodnie z wymogami ustawy, czyli w terminie 30 dni od dnia jej złożenia, a w razie reklamacji złożonej w trakcie trwania imprezy turystycznej w terminie 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej, uważa się, że uznał on reklamację za uzasadnioną.

Reklamacje warto wysyłać listami z potwierdzeniem odbioru. Jest to istotne, gdyż od czasu odebrania przez naszego organizatora turystyki reklamacji biegnie termin 30 dniowy, po którym to reklamację, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, uznaje się za uzasadnioną, tym samym biuro podróży/organizator turystyki przyznaje racje twierdzeniom zawartym w reklamacji.

Jeśli na reklamację biuro podróży nie odpowiada bądź rozpatruje ją nie po Waszej myśli – wówczas można dochodzić swoich praw na drodze sądowej, najlepiej przy pomocy profesjonalnego pełnomocnika.

Walczymy w sprawach naszych klientów

Zadzwoń pod numer 602 662 379 w pilnych sytuacjach